Nevelési tanácsadás
Nevelési tanácsadás
Itt kezdődhet a szöveged.
Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás
Amikor egy csecsemő, kisgyermek lassabban illetve eltérő ütemben fejlődik, előfordulhat, hogy a probléma észlelésétől számítva hónapok telhetnek el a szakszerű segítségnyújtásig. A koragyermekkori intervenciónak a beavatkozás, a konzultáció, fejlesztés, terápia a legfontosabb része, annak érdekében, hogy minél kevesebb gyermek induljon hátránnyal. A gyógypedagógiai fejlesztés és tanácsadás - gyógypedagógus által végzett - a gyermek fejlettségi szintjét figyelembe vevő, a legközelebbi fejlődési zóna elérését támogató fejlesztési forma.
Kinek ajánlott, s milyen tevékenységet foglal magába?
A fejlődési rizikóval, rendellenességgel született, az átlagostól eltérően fejlődő (0-6 éves korú) gyermek és családja számára ajánlott komplex gyógypedagógiai, pszichológiai tanácsadás és egyéb terápiás szolgáltatás. Magába foglalja a fejlesztésben résztvevő gyermek játéktevékenységeinek, értelmi, mozgás és kommunikációs és szociális készségeinek fejlesztését. Cél a teljes család megsegítése (szülők, testvérek), az integrált nevelés lehetőségeinek megteremtése (előkészítés az óvodai nevelésre), jobb életminőség és szociális kapcsolatok alakítása.
Az ellátás színterei:
- Intézményünkben egyéni és csoportos fejlesztésre alkalmas fejlesztő szobában.
- Integrált bölcsődei ellátásban résztvevő gyermek esetén a bölcsődében kialakított fejlesztő teremben.
- Házi -ellátás formájában (egyéni szükségleteket figyelembe véve).
Fontos tudni, hogy...
Tizennyolc hónapnál fiatalabb gyermek esetén a szakértői bizottság szakértői véleményét a gyermek külön vizsgálata nélkül, a gyermekneurológiai szakorvos által felállított diagnosztikai vélemény és terápiás javaslat alapján is elkészítheti. Harmadik életévét betöltött gyermek esetén a gyermek akkor vehet részt korai fejlesztésben és gondozásban, ha a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján nem kapcsolódhat be az óvodai nevelésbe.
Továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás
Általában a továbbtanulás és a pályaválasztás 13-14 éves korban válik időszerűvé. A serdülőnek el kell döntenie, hogy gimnáziumot, szakközépiskolát vagy szakiskolát válasszon.
Azonban igazából a továbbtanulásra választott iskolatípus, a későbbi szakmatanulás, a pályaválasztás lehetőségét is meghatározhatja. Jó, ha a tanulók megismerik a különböző szakmákat, a szülőknek pedig lehetőségük nyílik konzultációra, a helyes döntés meghozása érdekében. Fontos, hogy törekedjen a gyermek olyan pályát választani, amely a társadalom számára hasznos, ugyanakkor saját képességeit, adottságait is kamatoztatni tudja.
Kinek ajánlott?
Pályaválasztási szaktanácsadásra azoknál a nebulóknál van szükség, akik nem tudják eldönteni, hogy merre induljanak, nem alakult ki elhatározás, érdeklődés egyetlen pálya vagy szakma iránt sem. A pályaválasztási tanácsadás célja az, hogy a fiatalokat helyes pályaválasztási elhatározásra juttassa. A tanácsadás figyelmet fordít arra is, hogy az egyes szakmák mekkora elhelyezkedési lehetőséget nyújtanak a munkaerő-piacon, illetve melyek azok a pályák, ahol szakemberhiány van. Emellett felvilágosítást nyújt a különböző egészségügyi követelményeket illetően is, hiszen a különböző szakmák a szervezet testi, fizikai, idegrendszeri állapotával szemben különböző követelményeket támasztanak.
A tanácsadás menete
- csoportos tanácsadás: iskolai keretek között, osztályfőnöki órákon és szülői értekezleteken valósul meg előre egyeztetett időpont alapján. Emellett, ha igény van rá, a tanulókat egyénileg is tájékoztatjuk a beiskolázással kapcsolatos tudnivalókról, teendőkről, a pályaválasztási lehetőségekről, az oktatási intézményekről, képzési lehetőségekről, a pályák és foglalkozások tartalmáról.
- egyéni pályaválasztási tanácsadás: főleg pályaalkalmassági - pályaválasztási vizsgálatok melyek arra a kérdésre keresik a választ, hogy a fiatal képességei, adottságai alapján alkalmas-e egy adott szakmára, pályára. A pályaválasztási vizsgálat a pályák sokasága közül választja ki a fiatal számára legmegfelelőbbet. Telefonon történő előzetes bejelentkezés alapján folyamatosan fogadjuk a tanulókat. A tanácsadás több találkozásból állhat, egy-egy alkalom rendszerint egy-másfél órát vesz igénybe.
Fontos tudni, hogy...
- a tanácsadó nem választ a tanuló helyett pályát, hanem segít neki a legjobb választást meghozni.
- nem konkrét pályát javasol, hanem pályaköröket, amelyeket a gyerek képességeihez és érdeklődéséhez igazodik.
- szükség van a szülő-gyermek összhang megteremtésére, hiszen egy jószándékú, de téves szülői döntés akár egy sikertelen életutat is eredményezhet.
Konduktív pedagógiai ellátás
Gyógytestnevelés
A 15/2013. évi EMMI rendlet 28.§ (1) alapján:
" A gyógytestnevelés feladata a gyermek, a tanuló speciális egészségügyi célú testnevelési foglalkoztatása, ha az iskolaorvosi vagy szakorvosi vizsgálat gyógytestnevelésre utalja."
Az ellátás létjogosultsága
A köznevelési intézmények tanulóit, ha egészségi állapotuk indokolja, az iskola egészségügyi ellátását végző orvos vizsgálat alapján gyógytestnevelésre kell beosztani, illetve, ha indokolt, fel kell menteni az iskolai ez irányú foglalkoztatás alól. Azon tanulóknál, akiknél nagyobb mértékű egészségi (funkcionális) állapotváltozás áll fenn, az iskolai testnevelés mellett speciális gyógytestnevelésre van szükségük.
II/A. Gyógytestnevelési kategória
Azok a tanulók, akik az orvos útmutatása szerint - a kontraindikált gyakorlatok figyelembevételével - testnevelési órán is részt vehetnek.
II/B. Gyógytestnevelési kategória:
Azok a tanulók, akik a testnevelési órán nem vehetnek részt, elváltozásaik miatt, s csak gyógytestnevelésben részesülhetnek.
Mozgásszervi betegségek
- Láb - statikai rendellenességek: lúdtalp, lábboltozat eltérések, boka, térd, csípő rendellenességek.
- Gerinc - mellkas deformitások, aszimmetriák: "tyúk, tölcsér" mellkas, mellkasi aszimmetriák, testtartáshibák, gerincferdülés, gerincbetegségek.
- Ízületi, - csontrendszeri betegségek: reumatoid elváltozások, gyulladások, ficamok, törések, műtétek utáni meghatározott állapotok.
Belgyógyászati betegségek
- Szív - érrendszeri betegségek
- Légúti és tüdőbetegségek
- Vese,- húgyúti betegségek
- Endokrin (hormonális) betegségek
Neurológiai betegségek
A központi idegrendszer, gerincvelő és perifériás idegrendszer sérüléseinek következményei:
- enyhe bénulások, koordináció - egyensúly,
- téri orientációs zavarok, magatartás, túl vagy, alulmozgás zavarok,
- epilepszia.
- szocializációs zavarok
Gyógyúszás
A gyógyúszás szerves kiegészítője a tornatermi foglalkozásoknak, azonban a gyógytestnevelést, gyógytornát nem helyettesíti. Nem pótolja a személyre szabott speciális korrekciót. A kettő együtt viszont nagyon hatékony, mind a mozgásszervi mind pedig a belgyógyászati és egyéb betegségek megelőzésében és gyógyításában. Az úszásnak igen jó hatása van az idegrendszerre is. A vízben végzett munka komplex preventív rehabilitációs és fejlesztő módszereket egyaránt tartalmaz.
A víz felhajtóerejét kihasználva a gerincet könnyebben tudjuk tehermentesíteni. A gerinc mobilizálása, különböző speciális mozgások kivitelezése, a kontraktúrák oldása, sokkal könnyebb vízben. A víz ellenállását pedig izomerősítésre használjuk.
A gyógyúszást vezető szakember: gyógytestnevelő, a szakorvossal együtt határozza meg az alkalmazható edzésmódokat és a terhelhetőség mértékét, figyelembe véve a gyermek diagnózisát és aktuális állapotát. Az úszásnem megválasztása is mindig diagnózisfüggő, és nem szabad figyelmen kívül hagyni az úszást kizáró állapotokat sem.
Az egyik leghatékonyabb aerob sportnak az úszás tekinthető, amelynek során egyensúlyban van szervezetünk oxigén felvétele és oxigén felhasználása. Ez kedvezően hat a sziv- és keringési (cardio-vascularis) rendszerre.
A vízben végzett mozgások speciális lehetőséget teremtenek a jó minőségű légzéshez, igen kedvezően befolyásolják a légzőszervi betegségeket (asztma, pollen allergia stb.) A helyes légzéstechnika betanítására és gyakorlására igen nagy hangsúlyt kell fektetni.
A víz feletti páradús közeg egyfajta inhalátorként működik, biztosítja a pollenmentes környezetet. A hidrosztatikai felhajtóerő pedig megkönnyíti a kilégzést és nehezíti a belégzést, növelve a vital-kapacitást.
Az úszás pozitíven hat a cukorbeteg (Diabetes) gyerekekre is. Diabéteszben a terápia fontos része a vércukorszint csökkenését segítő mozgás. Mozgás hatására a glukóz a vérből az izomsejtekbe jut, ahol az izomsejtek energiaként elégetik, (a cukor természetes úton lebomlik), csökken az inzulinszint. Célzott állóképesség edzéssel javulhat a cukorbetegek számára igen fontos perifériás vérellátás, nő a kapilarizáció.
Azok, a tanulók akik jelentős súlyfelesleggel rendelkeznek, fokozottabban kell figyelniük az ízületeik és gerincük megfelelő védelmére. A túlsúlyosoknak ajánlott sport, kezdetben az úszás. A súlycsökkenéssel arányosan lehet később intenzívebb mozgásra is váltani.
A mai gyermekek túlnyomó többsége mozgásszegény életet él. A kevés mozgás szerepet játszik a gyenge immunrendszer, illetve a különböző testtartási problémák kialakulásában. A gyermekkorban szerzett betegségek felnőttkorban halmozottan jelentkeznek fokozódó tünetekkel.
A gyermekek egészséges életmódra nevelésében, a rendszeres testmozgás biztosításának egyik lehetősége a 18 éves kor alatti gyermekek részére a gyógyúszás, amely egy társadalombiztosítási támogatással igénybe vehető ellátás, ezért a gyermekek részére térítésmentes!
A különböző betegségek kialakulásának megelőzéséhez, a deformitások korrigálásához a gyógyúszás speciális gyakorlatai elengedhetetlenül fontosak, amelyeket tornatermi foglalkozások egészítenek ki. A gyógyúszás eredményességét az igazolja, hogy azokat a mozgásokat, amelyek a gerincoszlop mobilizálására, a kontraktúrák feloldására és csavaró mozgások végrehajtására szolgálnak, vízben- a felhajtó erő miatt- sokkal könnyebb végrehajtani. Elsősorban tágabb, nagy mozgáshatások érhetők el a vízben végzett gyógyító munka során. Másodsorban az úszás kedvezően befolyásolja a keringés- és légző rendszert, valamint jó hatással van az idegrendszerre is.
A 18 éves kor alattiak csoportos gyógyúszása hetente 2 alkalommal vehető igénybe, oly módon, hogy a kúra összesen legfeljebb 52 kezelésből állhat, és 26 hétig tarthat.
A gyógyúszás időtartama: 45 perc
Hogyan kerülhet be a gyermek a gyógyúszás foglalkozásokra?
A gyógyúszás az illetékes szakorvos diagnózisa, illetve javaslata alapján történik.
Kiírhatja közvetlenül a szakorvos is, de többnyire a szakorvos javaslata alapján a háziorvos, illetve a házi gyermekorvos vagy az iskolaorvos írja ki. Egy kúra fél év (26 x 2 alkalom), ennek lejárta után ismételten kiírható a kezelés a gyermek 18 éves koráig. A kezelés évente 2x írható ki.
A gyógyúszás igénybevételéhez szükséges a vény, és két kezelő lap, amin a kezelések időpontját vezetik a gyógytestnevelők.
Iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás
Itt kezdődhet a szöveged.
Fejlesztő nevelés
Ennek alapján tevékenységünk négy nagy csoportba sorolható.
1. Főként kognitív funkciók fejlesztése, melyet gyógypedagógusaink, fejlesztő pedagógusaink végeznek.
Érdemes hozzájuk fordulni a következő tünetekkel:
tanulási nehézségek (olvasási, írási, számolási nehézség), figyelmi-koncentrációs zavarok, emlékezeti problémák, észlelési problémák, túlzottan lassú tempó, teljesítménygátlás, írás- és rajzgyengeség.
2. Főként a beszéd funkció fejlesztése, melyet logopédusaink végeznek. Érdemes őket keresni a következő tünetekkel:
a beszédritmus zavarai (hadarás, dadogás), megkésett beszédfejlődés (3 éves korban még nem beszélő gyermek), rekedtség (diszfónia), beszédhanghibák (tévesztések, helyettesítések, torzítások, kihagyások).
3. Főként mozgásfejlesztés, gyógytestnevelés, melyet mozgásterapeutánk és gyógytestnevelőink végeznek. Érdemes hozzájuk fordulni a következő tünetekkel:
hipermotilitás, izületi fájdalmak, hanyag tartás, lúdtalp, obesitas, diabetes, szív- és érrendszeri betegség, asztma, mozgáskoordinációs zavar, enyhe látássérülés, X-láb, O-láb, süllyedt boka, befelé dőlő boka, gerincferdülés, mellkasdeformitás (tyúkmell, tölcsérmell)
4. Főként adott pszichés probléma okainak feltárása, terápiája, melyet pszichológusaink végeznek. Érdemes őket keresni a következő tünetekkel:
mozgásos sztereotípiák (fogcsikorgatás, hajtépés, körömrágás, tic), hipermotilitás, hangulati labilitás, gátlásosság, apátia, depresszió, félelmek, szorongás, beszédindítási nehézség, bohóckodás nyugtalanság, agresszivitás, dühkitörések, önértékelési zavarok, lustaság, rendetlenség, dac negativizmus, szófogadatlanság, túlzott passzivitás, táplálkozási zavarok, étvágytalanság, reggeli hányás, hasmenés, hasfájás, éjszakai vagy nappali bevizelés, beszékelés, alvászavarok (elalvási nehézség, éjszakai felriadás, rossz álmok), fejfájás, fokozott fáradékonyság, új közösségbe történő beilleszkedési nehézség, közönyösség, visszahúzódás, a közösségi szabályok figyelmen kívül hagyása, öngyilkossági gondolatok, hazudozás, lopás, csavargás, alkoholizmus, droghasználat, szexuális devianciák, zsibbadások, fóbiák.
